facebook KLIK PANGKAH 2 KALI UNTUK TUTUP Button Close
loading...

Francis melatih 2 ribu Imam dan Satizah untuk memantapkan kefahaman Islam


Perancangan Perancis, sebuah negara sekular dengan majoriti Kristian, melatih hampir 2,000 imam Muslim dalam program kerajaan untuk menyebarkan nilai-nilai Islam melibatkan kira-kira lima juta penduduk Islam mewakili minoriti terbesar di Perancis.

Umat ​​Islam digalakkan untuk menerima Islam, dengan ideologi Islam yang lebih ringan(tidak radikal) muncul baru-baru ini berikutan serangan oleh pelampau di Paris yang mengorbankan 17 orang pada Januari lepas.
Presiden “Francois Hollande,” Kerajaan Sosialis berharap untuk mengusahakan beberapa kaedah pengajaran langsung daripada Islam, yang merupakan cadangan sukar dalam sebuah negara sekular di mana tudung Islam isu dianggap seperti isu makanan halal yang sangat kontroversi.
Dalam hal ini, beliau berkata, imam Masjid Lyon Grand yang menjadi tuan rumah program untuk melatih imam: Usaha ini adalah untuk mewujudkan Islam yang lebih bersederhana...
Tetapi beliau menegaskan bahawa faktor-faktor yang menyukarkan usaha ini adalah Islam di Perancis merujuk kepada pelbagai tafsiran dalam Islam, dan kepelbagaian budaya yang membentuk masyarakat Islam di Perancis.

Di bawah program ini, jumlah kursus latihan bagi kebangkitan budaya pluralisme dan sekularisme dan agama dari 6 hingga 12 kursus di pelbagai tempat di Perancis, termasuk sesi yang diadakan di Universiti Katolik di Paris dan Universiti Strasbourg.
Berkata Perdana Menteri Perancis, “Manuel Valls,” ketika melawat Masjid-Masjid di Strasbourg bulan lepas dan berkata beliau ingin bertemu dengan setiap satu wakil yang menjadi penghalang kepada penyebaran ajaran Islam sebenar di Perancis dan berkata, “Waltz:” Negara memerlukan kepada ulama dan imam-imam kaum muslimin bercakap Perancis dan mereka belajar dan mereka suka Perancis dan mematuhi nilai-nilai dan perundangan Perancis, dan menegaskan bahawa kerajaan tidak akan campur tangan dalam hal-hal agama.

Menurut satu kajian kerajaan yang disiarkan Julai lalu: Salah satu faktor utama yang fokus pada Perancis kekal; kerana antara 25 dan hanya 30% daripada imam bekerja di Perancis rakyatnya, dan seluruh Turki, Algeria, Maghribi, dan ramai di antara mereka tidak bercakap Perancis dan tidak biasa dengan undang-undang tradisi Perancis atau Perancis, yang merupakan halangan untuk memerlukan kursus latihan untuk mengatasinya.
dipetik dan di terjemah daripada:


0 Response to "Francis melatih 2 ribu Imam dan Satizah untuk memantapkan kefahaman Islam"

Post a Comment

loading...